fredag 22 februari 2013

Surdegen har nått Hökis


Mysiga 50-talshus, konstnärer i små ateljéer, ett centrum med nostalgiska neonskyltar och folk med kreativa ambitioner som bor här, waldorfskola och secondhandbutiker. Allt detta gör att Hökarängen helt klart har  potential, eller löper risk (beroende på hur man ser det) att gentrifieras och bli ett nytt Södermalm någon gång i framtiden. 
Men har jag alltid sagt, det lär dröja. Det finns nämligen inget surdegsbröd här. Varken på kaféerna, i konditoriet eller matbutikerna.
Men.... det var då det!

Nu finns det!

För två veckor sedan öppnade bageriet Lydecker & Boussard i centrum. De säljer jättegott bröd, mackor, kakor och  bullar. 
Och allt, precis allt är bakat med surdeg. Det är kanske inte stället att köpa sitt dagliga bröd på eftersom priserna är gentrifierade. Men jag kommer helt klart köpa mitt helgbröd och bullarna till kaffet här.



 - Jag bakade mitt första surdegsbröd i juli förra året och insåg att det är min grej. Och när jag fastnar för nåt, så går jag in för det fullständigt. Och titta nu ett halvår senare har jag mitt eget bageri,  säger Marie Lydecker som startat bageriet tillsammans med Per Boussard även han hängiven bakare.
 

Ingen av dem är utbildade bagare utan de är självlärda. Bredvid Marie står Issra som gör alla sötsakerna i butiken

Att bageriet hamnade just i Hökarängen beror på Hållbara Hökarängen, som ställde upp med investeringar och var allmänt stöttande.

 
   - Det finns inte en gnutta jäst någonstans, till och med bullarna är bakade på surdeg, försäkrar Marie. 

 Oavsett om surdegsbageriet är ett första steg i gentrifieringen av Hökarängen eller inte, så är gott bröd helt klart välkommet. 
Mannen i mitt liv som kommer från Tyskland menade till och med att tillgången på bra bröd inom gångavstånd är avgörande för hur länge man kan bo i ett område. 

Bageriet bloggar på http://lydeckerboussard.se/
och finns på facebook: http://www.facebook.com/LydeckerBoussard?ref=ts&fref=ts
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar